Quem afia a espada de Dâmocles e quem afina o amigo pandeiro? Reflexões sobre a relação do trabalhador com os seus meios de trabalho

Authors

  • Geraldo Santos UFMG
  • Marcio Tulio Viana Pontifical Catholic University of Minas Gerais, PUCMG

DOI:

https://doi.org/10.26849/bts.v48i.920

Keywords:

Machine-tool; work process; educational principle of work; telework; workers’ resistance

Abstract

This piece delves into the theoretical and the practical - the latter of which being reflective of one of the co-author's personal experience - so as to shed light on the dynamic between tools and the workers who yield them (Marx, 1978; 1985, Santos, 2010). This will be achieved through the exploration of the concept of work itself, briefly following the transformations that the neoliberal model has imposed on the worker (Antunes 2018; 2019; Viana, 2000), without losing sight of the presence of the worker's subjectivity in the work process, as resistance and as self-affirmation  before recounting first hand experiences. (Sennett, 2013).  This text will, furthermore, take on the issue of telework, the role of the judge, the reverberating mark of music, and, finally, the connection between the new model and collective resistance.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Giovanni. Trabalho e Subjetividade: o espírito do toyotismo na era do capitalismo manipulatório. São Paulo: Boitempo, 2011.

ANTUNES, Ricardo. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços da era digital. São Paulo: Boitempo, 2018.

ANTUNES, Ricardo. Riqueza e miséria do trabalho no Brasil IV: trabalho digital, autogestão e expropriação da vida. São Paulo: Boitempo, 2019.

ARANHA, Antônia Vitória Soares. O conhecimento tácito e qualificação do trabalhador. Trabalho e Educação, Belo Horizonte, n. 2, p. 13-29, ago./dez. 1997.

BARATO, Jarbas Novelino. Conhecimento, trabalho e obra: uma proposta metodológica para a Educação Profissional. Boletim Técnico do Senac, Rio de Janeiro, v. 34, n. 3, set./dez. 2008.

BOLTANSKI, Luc; CHIAPPELLO, Ève. O novo espírito do capitalismo. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

CAPRA, Fritjof. A ciência de Leonardo Da Vinci: um mergulho profundo na mente do grande gênio da Renascença. São Paulo: Cultrix, 2008.

CUNHA, Daisy Moreira (org.). Trabalho: minas de saberes e valores. Belo Horizonte: NET/FAE/UFMG, 2007.

DANIELLOU, François; LAVILLE, Antoine; TEIGER, Catherine. Ficção e realidade do trabalho operário. Revista Brasileira de Saúde Ocupacional, v. 17, n. 68, p. 7-13, out./dez., 1989.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GOMES, Maíra Neiva. Horizontes rebeldes: relações de trabalho e movimentos sociais no século XXI. Belo Horizonte: RTM, 2013.

MACHADO, Lucília Regina de Souza. Ensino médio e técnico com currículos integrados: propostas de ação didática para uma relação não fantasiosa. In: MOLL, Jaqueline (org). Educação profissional e tecnológica no Brasil contemporâneo: desafios, tensões e possibilidades. Porto Alegre: Artmed, 2010.

MARONI, Amnéris. A estratégia da recusa: análise das greves de maio de 1978. São Paulo: Brasiliense, 1982.

MARX, Karl. Capítulo VI: inédito. In: _____. O capital. Porto: Publicações Escorpião, 1975.

MARX, Karl. ENGELS, Friedrich. História, natureza, trabalho e educação. São Paulo: Expressão Popular, 2020.

MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Abril Cultural, 1978. (Os pensadores).

MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. São Paulo: Nova Cultural, 1985. (3 v.).

PINTO, Álvaro Vieira. O conceito de tecnologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 2005.

SANTOS, Geraldo Marcio Alves dos. A pedagogia da ferramenta: estratégias de produção, mobilização e formalização de saberes tácitos criadas pelos ferramenteiros de uma indústria metalúrgica. 2004. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2004.

SANTOS, Geraldo Marcio Alves dos. Pacto para viver: a mobilização de saberes na produção associada, gestão e organização do processo de trabalho e maquinaria em uma indústria metalúrgica. 2010. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2010.

SANTOS, Geraldo Marcio Alves dos. Trabalho e educação: reflexões sobre o princípio educativo do trabalho. In: COELHO, Edgard Pereira; SANTOS, Geraldo Márcio Alves dos; MARI, Cezar Luiz de. Educação e formação humana: múltiplos olhares sobre a práxis educativa. Curitiba: CRV, 2012.

SAVIANI, Dermeval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 29., 2006, [s. l.]. Anais [...]. Caxambu, ANPED, 2006.

SENNETT, Richard. O artífice. Rio de Janeiro: Record, 2013.

SERRES, Michel. Travailler c´est trier. In: JUNG, Joel (org.). Le Travail. Paris: Flammarion, 2000. p. 71.

VÁZQUEZ, J. S. Filosofia da práxis. Rio de Janeiro: Paz; 1977.

VIANA, Márcio Túlio. A proteção social do trabalhador no mundo globalizado: o trabalho no limiar do século XXI. Revista da Faculdade de Direito da UFMG, Belo Horizonte, n. 37, p. 153-186, 2000.

VIANA, Márcio Túlio; NUNES, Raquel Portugal. O segundo processo: fatores informais que penetram nos julgamentos. São Paulo: LTr, 2019.

Published

2022-11-29

How to Cite

Santos, G., & Viana, M. T. (2022). Quem afia a espada de Dâmocles e quem afina o amigo pandeiro? Reflexões sobre a relação do trabalhador com os seus meios de trabalho. Senac Journal of Education and Work, 48, e22008. https://doi.org/10.26849/bts.v48i.920

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.