The Federal Network management under the capital aegis: from Cefets to Federal Institutes

Authors

  • Geraldo Coelho Oliveira Júnior

DOI:

https://doi.org/10.26849/bts.v46i2.799

Keywords:

Vocational Education, Federal Network, Management, Economic models

Abstract

This paper aims to analyze, based on the dynamics of the reorganization of Brazilian capitalism, the expansion of the Federal Network of Professional, Scientific and Technological Education, highlighting characteristics, conflicts, and structuring movements. Thus, it contextualizes the creation of the Federal Centers for Vocational and Technological Education (Cefets) and the Federal Institutes, connecting them with the economic models that leveraged the construction of public policies for vocational education, aiming at the dynamics of capitalism internalization in this expansion process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, Walmir. Ipea (Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada): planejamento e reprodução do Capital (1964 a 2004). 2012. Tese (Doutorado em História) – Programa de Pós-graduação em História, Faculdade de História, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2012.

BARBOSA, Walmir. Transformações econômicas e estrutura e formas de financiamento no Brasil, dos anos 1950 aos anos 1990. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA DA PÓS-GRADUAÇÃO EM HISTÓRIA UFG/PUC-GO, 3., 2010, Goiânia. Anais do Seminário de Pesquisa da Pós-graduação em História UFG/PUC-GO. Goiânia: UFG: PUC-GO, 2010.

BEZERRA. Daniella de Souza. MACHADO, Flávia Pereira. BARBOSA, Walmir. De CEFET a IF: Reconfiguração Institucional e Ensino na Rede Federal de EPCT e no IFG (2000-2012). Goiânia: Editora IFG, 2016.

BOITO JÚNIOR, Armando. Estado e burguesia no capitalismo neoliberal. Revista de Sociologia e Política, Curitiba, n. 28, p. 57-73, jun. 2007.

BRASIL. Controladoria-Geral da União. Secretaria Federal de Controle Interno. Relatório de avaliação da execução de programas de governo n. 23: expansão da rede de educação profissional e tecnológica. Brasília, DF: CGU, 2013.

CARVALHO, José Murilo de. Mandonismo, coronelismo, clientelismo: uma discussão conceitual. Dados, Rio de Janeiro, v. 40, n. 2, 1997.

CHRISTOPHE, Micheline. A legislação sobre a Educação Tecnológica no quadro da Educação Profissional brasileira. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, Instituto de Estudos do Trabalho e Sociedade, 2005.

CUNHA, Luiz Antônio. O ensino profissional na irradiação do industrialismo. São Paulo: Unesp, 2005.

ESCOTT, Clarisse Monteiro; MORAES, Marcia Amaral Correa de. História da Educação Profissional no Brasil: as políticas públicas e o novo cenário de formação de professores nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS “HISTÓRIA, SOCIEDADE E EDUCAÇÃO NO BRASIL”, 9., 2012, João Pessoa. Anais eletrônicos [...]. João Pessoa: Universidade Federal da Paraíba, 2012. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/acer_histedbr/seminario/seminario9/

PDFs/2.51.pdf. Acesso em: 24 jul. 2020.

FERNANDES, Florestan. O desafio educacional. São Paulo: Cortez e Editores Associados, 1989.

FRANCO, Maria A. Ciavatta. FRIGOTTO, Gaudêncio. As faces históricas do trabalho: como se constroem as categorias. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, DF, v. 74, n. 178, p. 529-554, set./dez. 1993.

MACHADO, Flávia Pereira, PIRES, Luciene Lima de Assis, BARBOSA, Walmir. Entre artífices, técnicos e industriários: trajetórias de ensino e de trabalho no IFG (1930-1990). Goiânia: Editora IFG, 2015.

MOURA, Dante Henrique. Algumas implicações da reforma da EP e do Proep sobre o projeto político pedagógico do CEFET-RN e a (re)integração dos cursos técnicos ao ensino médio. Holos, Natal, ano 21, set. 2005. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/73/79. Acesso em: 24 jul. 2020.

MUNHOZ, Izildinha Maria Silva. MELO-SILVA, Lucy Leal. Preparação para o trabalho na legislação educacional brasileira e educação para carreira. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 291-298, 2012.

NASCIMENTO, Adriane Suely Rodrigues do. Financiamento e Educação Profissional: análise do Programa Brasil Profissionalizado no estado do Pará. 2012. Dissertação (Mestrado) –Programa de Pós-Graduação em Educação, Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2012.

OMETTO, Ana Maria; FURTUOSO, Maria Cristina; SILVA, Marina Vieira. Economia brasileira na década de oitenta e seus reflexos nas condições de vida da população. Revista de Saúde Pública, São Paulo, v. 29, n. 5, p. 403-414, 1995.

PACHECO, Eliezer. Institutos federais: uma revolução na Educação Profissional e Tecnológica. São Paulo: Moderna, 2011.

REIS, Ana Carolina Godinho; PADILHA, Caio Augusto Toledo. Educar para o trabalho: um breve estudo sobre o ensino profissionalizante na Era Vargas (1930-1945) e no Governo JK (1956-1961). Campinas: Unicamp, 2010.

SILVA, Maria Abádia. Do projeto político do Banco Mundial ao projeto político-pedagógico da escola pública brasileira. Cadernos CEDES, Campinas, v. 23, n. 61, p. 283-301, dez. 2003.

TAVARES, Moacir Gubert. Evolução da Rede Federal de Educação Profissional e Tecnológica: as etapas históricas da Educação Profissional no Brasil. In: ANPED SUL, 9., 2012, Santa Catarina. Anais [...]. [Caxias do Sul: Universidade de Caxias do Sul], 2012.

Fonte consultada

FERNANDES, Florestan. A revolução burguesa no Brasil: ensaio de interpretação sociológica. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1976.

Published

2020-08-27

How to Cite

Oliveira Júnior, G. C. (2020). The Federal Network management under the capital aegis: from Cefets to Federal Institutes. Senac Journal of Education and Work, 46(2). https://doi.org/10.26849/bts.v46i2.799

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.