Principles of tutoring in distance learning

Authors

  • Rogério Tubias Schraiber
  • Elena Maria Mallmann

DOI:

https://doi.org/10.26849/bts.v46i2.802

Keywords:

Technological-pedagogical fluency, Monitoring, Dialogic interaction, Tutoring, Responsive act

Abstract

This article is a case study on tutoring in the Spanish Language Course at the Federal University of Santa Maria. It aims to debate the principles of tutoring, based on authors who discuss educational technologies and Bakhtinian theory in relation to the responsive act and dialogic interaction. Results point to technological-pedagogical fluency and monitoring as a way by which the tutor exercises his/her responsive act and non-indifference. In conclusion, these means are understood as principles of tutoring that enhance teaching-learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMIEL, Tel; AMARAL, Sergio Ferreira do. Nativos e imigrantes: questionando o conceito de fluência tecnológica docente. Revista Brasileira de Informática na Educação, [Porto Alegre], v. 21, n. 3, p. 1-11, [dez.] 2013. Disponível em: https://www.br-ie.org/pub/index.php/rbie/article/view/1661. Acesso em: 21 dez. 2015.

AXT, Margarete. Comunidades virtuais de aprendizagem e interação dialógica: do corpo, do rosto. Filosofia Unisinos, [São Leopoldo], v. 7, n. 3, p. 256-68, set./dez. 2006. Disponível em: revistas.unisinos.br/index.php/filosofia/article/view/6104/3280. Acesso em: 15 jan. 2018.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, Mikhail. Para uma filosofia do ato. Tradução de Carlos Alberto Faraco e Cristovão Tezza. Austin: University of Texas Press, 1993.

BODGAN, Robert.; BIKLEN, Sari. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação a Distância. Referências de qualidade para educação superior a distância. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/legislacao/refead1.pdf. Acesso em: 18 set. 2015.

BRASIL. Ministério da Educação; UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA. Centro de Ciências de Artes e Letras. Projeto pedagógico de Curso de Licenciatura em Letras Espanhol/Literatura a Distância. Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria, 2007. Disponível em: http://www.REGESD.tche.br/cursos/espanhol.htm. Acesso em: 9 set. 2015.

COELHO, Dalila; BALULA, Ana; RAMOS, Fernando. O uso de recursos educacionais abertos no ensino superior: potencialidade, desafio e oportunidade. Indagatio Didactica, [Aveiro], v. 6, n. 1, p. 330-342, fev. 2014. Disponível em: http://revistas.ua.pt/index.php/ID/article/view/2688/2544. Acesso em: 24 set. 2015.

CORSINO, Patrícia. Entre Ciência, Arte e Vida: a didática como ato responsivo. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 399-419, abr./jun. 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/2175-623646089. Acesso em: 8 jan 2018.

FUNDO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO DA EDUCAÇÃO (Brasil). Resolução nº 8, de 30 de abril de 2010. Altera os incisos I a V do art. 9º, o § 1º do art. 10 e o item 2.4 do Anexo I da Resolução/CD/FNDE nº 26, de 5 de junho de 2009, que estabelece orientações e diretrizes para o pagamento de bolsas de estudo e de pesquisa a participantes da preparação e execução dos cursos dos programas de formação superior, inicial e continuada no âmbito do Sistema Universidade Aberta do Brasil (UAB). Brasília, DF: FNDE, 2010. Disponível: https://ead.ufsc.br/blog/2010/05/18/resolucao-fnde-n%C2%BA-8-de-30-de-abril-de-2010. Acesso em: 23 jan. 2018.

GIL, Antônio Carlos. Estudo de caso. São Pulo: Atlas, 2009.

GONZÁLEZ BERNAL, Edith. Formação do tutor para a educação a distância: fundamentos epistemológicos. EccoS-Revista Científica, São Paulo, v. 10, n. 1, p. 55-88, jan./jun. 2008. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=71510104. Acesso em: 18 jul. 2017.

HONORATO, Hercules Guimarães. O tutor na EaD: quem é esse sujeito? In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA; ENCONTRO DE PESQUISADORES EM EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 2016, São Carlos. Anais eletrônicos [...]. São Carlos: [s. n.], 2016. p. 1-13. Siglas dos eventos: SIED e EnPED. Tema: Formação, Tecnologias e Cultura Digital. Disponível em: http://www.sied-enped2016.ead.ufscar.br/ojs/index.php/2016/article/view/1008. Acesso em: 02 fev. 2018.

KAFAI, Y. et al. National Research Council. Being Fluent with Information Technology. National Academy Press. Washington, D.C. ISBN: 0-309-51741-9, 1999.

LEAL, Regina Barros. A importância do tutor no processo de aprendizagem a distância. Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, v. 36, n. 3, p. 1-6, jun.2005. Disponível em: https://rieoei.org/historico/deloslectores/947Barros.PDF. Acesso em: 3 ago. 2017.

MACHADO, Liliana Dias; MACHADO, Elian de Castro. O papel da tutoria em ambientes de EAD. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 11., 2004, Salvador. Anais eletrônicos [...]. São Paulo: ABED, 2004. Disponível em: http://www.abed.org.br/congresso2004/por/htm/022-TC-A2.htm. Acesso em: 17 jul. 2017.

MALLMANN, Elena Maria; BASTOS, Fábio da Purificação de; ABEGG, Ilse. Tutoria e monitoramento eletrônico das atividades de estudo em ambientes virtuais de ensino-aprendizagem. In: CONGRESSO INTERNACIONAL ABED DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 16., Foz do Iguaçu, 2010. Anais eletrônicos [...]. Foz do Iguaçu: ABED, 2010. Disponível em: http://www.abed.org.br/congresso2010/cd/152010195145.pdf. Acesso em: 21 nov. 2015.

MALLMANN, Elena Maria et al. Fluência tecnológica dos tutores em ambientes virtuais. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 10, n. 1, p. 1-10, jul. 2012. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/renote/article/viewFile/30821/19193. Acesso em: 3 fev. 2018.

MALLMANN, Elena Maria et al. Guia de tutores UAB/UFSM: 2º semestre 2011. Santa Maria: UFSM, 2011. Disponível em: http://nte.ufsm.br/moodle2_UAB/pluginfile.php/32131/mod_page/content/23/guia_tutores_uab_ufsm_2sem_2011.pdf. Acesso em: 19 set. 2015.

MALLMANN, Elena Maria; SCHNEIDER, Daniele da Rocha; MAZZARDO Mara Denise. Fluência tecnológico-pedagógica (FTP) dos tutores. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 11, n. 3, p. 1-10, 2013. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/44468. Acesso em: 10 abr. 2017.

MATTAR, João. Tutoria e interação em educação a distância. São Paulo: Cengage Learning, 2012. (Educação e tecnologia).

MENDES, Valdelaine. O tutor no ensino a distância: uma forma de precarização do trabalho docente?. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 22, n. 51, p. 855-877, set./dez. 2013. Disponível em: http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/%20article/view/1261. Acesso em: 16 jul. 2020.

MILL, Daniel et al. O desafio de uma interação de qualidade na educação a distância: o tutor e sua importância nesse processo. Cadernos da Pedagogia, São Carlos, ano 2, v. 2, n. 4, p. 112-127, ago./dez. 2008. Disponível em: http://www.cadernosdapedagogia.ufscar.br/index.php/cp/article/viewFile/106/63. Acesso em: 15 jul. 2017.

MILL, Daniel; SANTIAGO, Carla Ferreti; VIANA, Inajara de Salles. Trabalho docente na educação a distância: condições de trabalho e implicações trabalhistas. In: BLOG SOFTWARE LIVRE NA EDUCAÇÃO- EDUCAÇÃO LIVRE. [Porto Alegre], 15 set. 2009. Disponível em: https://www.ufrgs.br/soft-livre-edu/trabalho-docente-naeducacao-a-distancia/. Acesso em: 16 jul. 2020.

MIT MEDIA LAB. Fluência Tecnológica. Tradução de Tereza Martinho Marques. Setúbal: [s. n.], 2015. Disponível em: <http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/847/53/20152_ulsd_dep.17852_tm_anexo38e.pdf. Acesso em: 19 set 2015.

MORGADO, Lina. Os novos desafios do tutor a distância: o regresso ao paradigma da sala de aula. Discursos, [s. l.], n. 1, p. 77–89, dez. 2003. Perspectivas em Educação. Disponível em: https://repositorioaberto.uab.pt/bitstream/10400.2/150/1/Lina%20Morgado.pdf . Acesso em: 16 jul. 2017.

OLIVEIRA, Eloiza da Silva Gomes de; SÁ, Marcia Souto Maior Mourão. A importância da competência para a cooperação na prática docente em Educação a Distância: aplicação de conceitos piagetianos. Revista EDaPECI, São Cristóvão (SE) v.15. n. 3, p. 444-458, set. /dez. 2015. Disponível em: <http://seer.ufs.br/index.php/edapeci/article/view/3769/pdf>. Acesso em: 8 fev 2016.

PEREIRA, Fabiano Lemos. A precarização do trabalho do tutor a distância na Universidade Aberta do Brasil. EAD em Foco, [Rio de Janeiro], v. 7, n. 2, p. 205-219, ago. 2017. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/519. Acesso em: 16 jul. 2020.

REGINATTO, Andréa Ad. Atividade docente na modalidade EAD: um olhar a partir do enfoque dialógico e da abordagem ergológica. 2015. Tese (Doutorado em Letras) – Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.

SCHLEMMER, Eliane. Políticas e práticas na formação de professores a distância: por uma emancipação digital cidadã. [São Leopoldo: UNISINOS], 2011. Disponível em: www.unesp.br/Home/prograd/20110901_102143.DOC. Acesso em: 25 jan. 2018.

SCHNEIDER, Daniele da Rocha. Prática dialógico-problematizadora dos tutores na UAB/UFSM: fluência tecnológica no Moodle. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Centro de Educação, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012.

SOUZA, Carlos Alberto de et al. Tutoria na educação a distância In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 11., 2004, Salvador. Anais eletrônicos [...]. São Paulo: ABED, 2004. Disponível em: http://www.abed.org.br/congresso2004/por/htm/088-TC-C2.htm. Acesso em: 15 jul. 2017.

TENÓRIO, André; TELES, Aline dos Santos; TENÓRIO, Thaís. Levantamento de competências pedagógicas necessárias a tutores da EaD. RIED, [Madrid], v. 19, n. 1, p. 183-207, 2016. Disponível:http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/13842. Acesso em: 8 fev. 2016.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA. Núcleo de Tecnologia Educacional. Apresentação. Santa Maria: UFSM, 2015. Disponível em: http://nte.ufsm.br/moodle2_UAB/mod/page/view.php?id=16813. Acesso em: 9 set. 2015.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA. Núcleo de Tecnologia Educacional. O que é a REGESD?. Santa Maria: UFSM, 2013. Disponível em: http://cead.ufsm.br/moodle2_UAB/mod/page/view.php?id=16834. Acesso em: 9 set. 2015.

VELOSO, Braian; MILL, Daniel. Precarização do trabalho docente na educação a distância: uma análise sobre o Sistema UAB. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E TECNOLOGIAS; ENCONTRO DE PESQUISADORES EM EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 2018, [São Carlos]. Anais CIET:EnPED: 2018. [São Carlos]: UFSCar, 2018. Siglas dos eventos: CIET e EnPED. Tema: Educação e tecnologias: inovação em cenários em transição. Disponível em: http://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/141/135. Acesso em: 16 jul. 2020.

YIN, Roberto K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Tradução Ana Thorell. Porto Alegre: Bookman, 2010.

Published

2020-08-27

How to Cite

Schraiber, R. T., & Mallmann, E. M. (2020). Principles of tutoring in distance learning. Senac Journal of Education and Work, 46(2). https://doi.org/10.26849/bts.v46i2.802

Issue

Section

Articles

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.